27 August 2011

BAS SANI EXPRESS VS BAS PERDANA


Mood beraya sudah sampai.. Menunggu kemunculan bus (*-*) 

Hye korang.. Semalam aku dah sampai dengan jaya dan selamatnya di kampung halaman tercinta di Jerteh, Besut.. Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana menjaga dan melindungi aku dan penumpang bas lain selamat sampai ke destinasi masing-masing.. Moga-moga kalian semua juga selamat sampai, Amin.. Bercerita pasal bus ni agak macam nak buat muka sengal jer, aci tak? Haha..Okey-okey, ni first time aku naik bus Perdana sebab tiket bus kesayangan aku SANI EXPRESS sudah kehabisan tiket.. Aiyoooo, aku hanya mampu pandang akak kaunter tiket SANI EXPRESS dengan wajah kecewa.. Nak tak nak aku terpaksa mencari bus lain walaupun hati meronta nak jugak dengan SANI EXPRESS, huhu..  

bas sani express 1 10 Maut dalam Kemalangan Bas Sani Express

Tak apalah, aku pun dengan hati yang memujuk cari tiket di kaunter lain.. Mahu taknya ramai manusia di Stesen Hentian Putra tengah sibuk membeli tiket walaupun baru awal bulan 8.. Aku pun cepat-cepat cari tiket di kaunter lain dan aku pun tertarik untuk mencuba naik bus Perdana pulak.. I think la kan ni kali pertama aku naik bus Perdana, maybe? Aku ni sangat susah nak naik bus lain sepanjang aku menggunakan kenderaan comel ni.. Sepanjang masa dengan bus SANI EXPRESS je kecuali kalau ada lawatan family or apa-apa je la tu lain kira la.. Nasib baik ada tiket kat kaunter Perdana itu pun aku terpaksa membeli tiket pada 25/8/2011 yang mula jangkaan aku nak beli tiket 27/8/2011 sebab ada kelas lagi..


Okey, lepas tu aku dengan Yien pun sampai di Stesen Hentian Putra jam pukul 9.17 malam.. Bus dijangka bertolak pukul 9.30 malam.. Gigih kitaorang cepat-cepat cari bus Perdana  mana la tau kot-kot dah ada.. Mana tak banyak bus duk meliar kat situ sampai pening kepala aku nak cari,kihkih.. Oh lupa keadaan yang sungguh panas dan hampir-hampir membuatkan aku rasa nak pengsan je, haiyyakkk!! Tengok punya tengok dah pukul 10.00 malam.. Mana kau ni bus Perdana ? Penat aku berdiri menunggu dengan Yien.. Tiba-tiba aku rindu nak naik bus SANI EXPRESS! Aku tabik la kalau bus SANI EXPRESS sebab dia punya time tu memang berdisiplin.. Paling lambat pun tak sampai 10 minit.. Masa tetap masa tapi pelanggan juga harus dijaga.. Pukul 10.18 malam dengan rasminya datanglah bus Perdana  bernomborkan 13, lega mak! 

Baru je pijak lantai bus Perdana kecoh pulak dengan tempat duduk.. Pak Cik bus kata tempat duduk Yien dah ada orang.. Aku pandang Yien lepas tu dengan muka cuaknya aku tanya Pak Cik bus sorang lagi betul ke tiket yang aku beli ni memang bus ni.. Maybe salah naik bus (dalam hati kata.. TIDAKKKK!!).. Lepas tu Pak Cik bus kata betul la ni dik, aku kelegaan lagi.. Fuhhhh! Beberapa minit kemudian aku dengan Yien naik  tingkat atas (bus dua tingkat) dan tempat kami berdua kosong je.. Sebenarnya Pak Cik bus tersalah tanda (*_*).. Elok tak ada apa-apa barang pun, bagus! Terus aku campak beg letak di atas kerusi sebab penat dan lenguh sangat.. Nasib baik naik malam kalau naik siang memang mencabar kesabaran betul.. Entah-entah aku dah order burger McD agaknya sebab penat berdiri punya pasal, haha.. 

Bila dah duduk aku memang kesemputan yang teramat sampaikan mood aku nak makan yang telah aku plan awal-awal kat rumah sewa tertunda, haha.. Semput beb! Agak lama nak menghilangkan semput kemudian barulah aku boleh start makan dengan Yien.. Itupun makan sekejap je, hohoho.. Masa tengah tidur boleh aku tersedar aku mendengus geram dengan driver bus ni.. Why?? Meh sini nak pot pet.. Driver bus ni bawa bus dengan gaya lajunya lepas tu huyung hayang macam dalam kelab dangdut je.. Gila apa bawa bus macam ni, bengang aku sebab tidur aku dah terganggu lepas tu dalam hati aku tak henti-henti risau dengan perjalanan pulang kali ini.

Kalau korang tak percaya lagi masa bus berhenti tempat makan bayangkan aku turun dari bus dengan kepala pening.. Masa jalan pun terhuyung hayang aku jalan dibuatnya gara-gara bus ni.. Entah apa-apa bawa bus dengan kaedah yang tidak berapa selamat.. Apa la salahnya bawa bus elok-elok.. Tak payah nak gelek sangat macam Inul dangdut tu.. Pandu biasa-biasa sudah.. Aku pun nampak Encik JPJ bertiga di meja makan.. Ikutkan hati aku nak aje mengadu pasal bus tapi aku sabarkan aje.. Doa aku mudah-mudah perjalanan pulang selamat.. 

Alhamdulillah, celik mata balik tengok jam dah pukul 6 pagi dah sampai di Jertih.. Lepas ni aku dah tak mahu naik bus Perdana.. Serik, nanti nak dengan bus SANI EXPRESS je.. Syukur, dah sampai rumah lepas tu kecoh suara aku dengan ayah.. Tengok mak terus salam dan cium muaaahh dua-dua pipi.. Mak, rindu sangat-sangat!!!! Ayah pun rindu jugak... Senang cerita rindu semualah termasuk ayam dan ikan keli di rumah aku tu.. Hahahah.. 

Buat  korang semua, moga-moga perjalanan korang selamat sampai ya.. Kalau ada yang terkena macam aku harap-harap dijauhkan bencana.. Doa perlu sentiasa ada kepadaNYA agar kita dirahmati dengan keberkatan.. Insya Allah, Amin.. Selamat Berpuasa! :)

Post a Comment