23 July 2011

SUGAR GLIDER : LEMAN SANGKAR SANGAT COMEL!

Hye, korang.. Aku sekarang ni duduk kat rumah akak aku, Sis Long di Shah Alam.. Alah rumah Sis Long ni dekat dengan I-CITY jer.. Agak-agak kalau rumah Sis Long aku tak ada elektrik boleh pinjam cahaya lampu dari I-CITY je.. Kihkih.. Sudah 3 hari aku duduk sini sejak hari Khamis lagi (21.07.2011).. Masuk rumah Sis Long terus aku sebut 'LEMAN'.. 

Eh siapa pulak Leman? Adakah dia suami Sis Long? Adakah dia anak jiran sebelah rumah Sis Long? Adakah dia pemain bola sepak negara? Ahhh, semuanya salah! Hahaha.. Sebenarnya dia ialah seekor binatang yang sangat la comel yang selalu buat aku nak gigit-gigit aje dia.. Okey, Leman Sangkar ni ialah sugar glider jantan dan mempuyai mata yang besar dan bulat.. 

Aku tak nak cerita panjang-panjang sebab aku nak kasi korang tengok gambar Leman Sangkar dulu.. Oh ya, aku sengaja kaburkan beberapa gambar kerana latar belakang agak sensor bagi aku yang bertudung ni.. Faham-fahamlah ye, hehe.. Jom, tengok Leman Sangkar sambil berpot-pet...



Nama dia ialah Leman Sangkar.. Keturunan spesis sugar glider.. Baru empat bulan dibela oleh Sis Long..Sangat manja dan comel.. Kalau dia tak kenal orang dia agak garang.. Bajet melindungi diri dari ancaman musuh, wakaka! Cara dia tunjuk garang ala-ala kucing.. Kalau sentuh jugak dia gigit, haha.. Garang dia tak lama pun sekejap je sebab bila dah sentuh dia lama-lama sikit barulah dia jinak dan jadi budak baik.. Harga si Leman ni RM300..


\

Leman ni suka sangat main bersembunyi dengan aku.. Mula-mula dia akan bersembunyi tepi atau belakang katil.. Lepas tu aku panggil nama dia.. Jeng jeng jeng, tengok dia pun keluar dari katil.. Siap main cak cak dengan aku belakang laptop lagi.. 




Okey, bila dia dah habis main cak cak dengan aku terus keluar dari belakang laptop.. Leman ni suka sangat dengan laptop.. Tengoklah gaya dia sentuh laptop.. Dia sentuh sambil cium laptop banyak kali..



Lepas tu bukan skrin laptop je dia sentuh tapi dengan butang-butang laptop aku dia sentuh.. Tengoklah gaya Leman ni bila dapat main dengan laptop.. Teruja sakan, haha.. Lama jugak dia cuit-cuit laptop aku sampai aku boleh snap gambar dia.. 



Leman suka lompat-lompat mana tempat yang dia suka.. Kadang-kadang penat jugak aku nak jaga dia ni kalau nak main dengan dia.. Nakal betul sampai buat aku geram dengan dia.. Senang cerita Leman ni macam budak-budak yang suka main.. Agak degil kalau dibiarkan lama-lama.. Jadi kalau nak main dengan dia kena pantau selalu..



Okey bila dia dah penat main masa untuk tidur.. Tengoklah gaya dia tidur.. Comelkan? Kan? Kan? Alahai macam baby la Leman ni.. Nak tidurkan dia senang aje.. Kasi dia di tempat gelap sebab Leman ni suka tempat gelap.. Lepas tu biarkan dia duduk tempat gelap dan dia terus tidur.. Tak susah pun nak tidurkan dia ni.. Leman ni dah tak macam gaya sugar glider lain sebab kaum spesis dia yang lain memang tidur tengah hari tapi dia tak.. Dia ni tengah hari still lagi boleh main lompat sana sini..



Dia ni kalau dah tidur memang dah tak sedar.. Tidur lena betul sampai aku usik-usik pun tak nak bangun.. Letaklah kat mana-mana tempat pun memang dia syok tidur lena,huhu..  Comel giler dia ni tidur macam baby.. Lupa pulak Leman ni suka sangat dengan telefon.. Contohnya, dia pantang tengok telefon aku berwarna merah mesti dia berebut nak pegang jugak.. Aku pun hairan dengan telefon pun dia suka main.. Kalau dia nak main sembunyi dengan aku mesti aku tunjuk telefon aku.. Terus dia datang nak sentuh telefon aku..




Aku sentuh dia ni pun tak nak bangun.. Makin syok tidur ada la.. Aku baru nak lepaskan jari aku dia pegang jari aku kemas-kemas.. Amboi, kau ingat jari aku ni bantal golek kau ke? Haha.. Serius, dia memang binatang yang sangat comel.. Leman ni ala-ala versi kucing jugak la.. Suka menikus lepas tu gigit manja-manja.. Bagi la apa benda pun dia memang suka menikus..



Haha.. Tak sopan betul Si Leman tidur.. Ada ke patut tidur mengangkang dah la dalam blog aku ni,haha.. Sebenarnya Sis Long yang buat dia macam tu.. Sis Long nak tunjuk kat aku yang Leman ni ada sayap.. Alahai comelnya sayap dia.. Dah gaya macam sepupu kelawar je, haha.. Kalau rajin urut-urut la tubuh dia sebab nak hilangkan lenguh dia.. Urutnya korang tarik lembut je sayap dia lepas tu lepaskan perlahan-lahan.. Mesti dia suka tapi jangan tarik kuat-kuat.. Menggelepar pulak benda ni kang, haha..



Bila dah bangun apa lagi mestilah nak bergambar pulak..Sepatutnya gambar ni okey tapi sebab Leman tak duk diam-diam tengoklah hasilnya.. Dah la time ni berebut nak pegang telefon aku, kacau betul Leman ni.. Lupa pulak, Leman ni suka bergayut di baju.. Jadi korang pakai la baju lengan panjang ke bagi dia panjat-panjat kat baju.. Dia tak lari ke mana-mana pun.. Kadang-kadang dia suka masuk dalam baju sebab dalam bajukan gelap.. Itulah gaya dia kalau nak tidur sangat..



Akhirnya Leman berposing dengan baik.. Leman ni jinak dan manja sangat.. Dia suka makan benda manis.. Tak susah pun bagi dia makanan.. Roti, buah dan apa-apa je la memang dia makan.. Dia ni kalau time makan kena bersuap.. Manja jugaklah sambil duduk di atas tangan atau riba bila nak makan..Kadang-kadang dia minum air teh selain air putih biasa tu.. Satu je aku tak suka dengan Leman ni.. Kalau nak kencing atau berak bukan nak bagitahu pun.. Suka hati dia je nak derma tempat dia suka kalau nak kencing dan berak.. Haha.. Walaupun dia suka benda ni dengan sesuka hati tapi najis dia tak berbau mahupun berbau busuk.. Okey la kan..

Okey, setakat ni saja aku nak bercerita pasal si Leman Sangkar yang sangat comel ni.. Kejap lagi  nak main cak cak dengan dia lagi.. Kalau korang berminat nak tahu pasal spesis si Leman ni aku cadangkan beberapa blog yang korang boleh rujuk.. Click kat bawah ok..






Okey, aku letak video kalau korang nak tengok aksi Leman ni sebelum aku nak hi hi bye bye entri ni.. 




AKU SAYANG LEMAN SANGKAR!

Post a Comment