26 June 2011

PENDAFTARAN PEMILIH DEMI NEGARA



Borang apa pulak aku letak ni? Adakah ini borang mencari calon suami? Mungkin borang nak kahwin? Haha.. Salah. Kalau korang nak tahu ini la borang untuk PENDAFTARAN PEMILIH. Apa benda pulak pendaftaran pemilih ni? Inilah aku nak kongsi bersama-sama dengan korang pasal borang ni. Sebelum aku nak cerita pasal borang ni aku daftar borang ni di Pejabat Pos, Tesco, Kelantan. Kebetulan pejabat pos buka walaupun hari Sabtu (di Kelantan hari Sabtu cuti) dan hanya seorang saja pelanggan kat situ. Aku pun ambil kesempatan nak buat pendaftaran pemilih. Aku tengok seorang je yang bekerja dan 3 kaunter lagi tutup. Entah-entah membeli belah dalam Tesco kot,hehe. Masa nak daftar borang ni cuma bawa diri sendiri dan kad pengenalan sahaja. Yang lain-lain tak payah bawak,hehe. Okey, jom kenal tentang borang PENDAFTARAN PEMILIH melalui sumber rujukan dari http://www.spr.gov.my.



APA YANG DIMAKSUDKAN DENGAN PENDAFTARAN PEMILIH ?
Pendaftaran Pemilih sebagaimana yang ditetapkan oleh undang-undang, membolehkan warganegara Malaysia yang layak mendaftar sebagai pemilih. Di samping itu ia membolehkan Pemilih Berdaftar yang sudah bertukar alamat mendaftar di alamat baru. Pemilih juga digalakkan untuk menyemak nama mereka dalam Daftar Pemilih yang sudah disahkan.

KENAPA ANDA PERLU MENDAFTAR ?
Untuk mendapat hak anda mengundi dalam pilihan raya serta menggunakan hak anda sebagai seorang warganegara.

SIAPA YANG LAYAK MENJADI PEMILIH ?
- Warganegara Malaysia;
- Sudah mencapai umur 21 tahun;
- Menetap di mana-mana Bahagian Pilihan Raya di Malaysia; dan
- Tidak hilang kelayakan.


BAGAIMANA UNTUK MENDAFTAR ?
- Pergi sendiri ke Pusat Pendaftaran;
- Bawa bersama Kad Pengenalan anda;
- Pastikan Borang A diisi dengan betul oleh petugas sebelum anda menandatangani borang; dan
- Simpan satu salinan borang berkenaan sebagai bukti pendaftaran anda

DI MANA ANDA BOLEH MENDAFTAR?
- Pejabat-pejabat SPR di Putrajaya dan di setiap negeri di seluruh negara;
- Pejabat Pos Malaysia di seluruh negara;
- Kaunter Pendaftaran Bergerak SPR;
- Wakil-wakil Parti Politik yang dilantik SPR
- Wakil-wakil jabatan/agensi kerajaan yang dilantik SPR

Korang nak tahu lagi ke pasal borang ni? Senang cerita korang hanya click di sini :
http://www.spr.gov.mySemua benda pasal borang ke berita pasal pemilihan raya ke korang rujuk kat web tu saja. Mudahkan?

Tujuan aku cerita pasal borang PENDAFTARAN PEMILIH ni kerana sebagai tanggungjawab untuk menentukan demi masa depan negara. Sudah cukup umur 21 tahun menandakan kita sebagai rakyat perlu sentiasa peka dengan keadaan semasa dengan memikul tanggungjawab. Tanggungjawab kita dengan memilih calon yang layak dan amanah melaksanakan tanggungjawab untuk rakyat dan negara.  Ingat, satu undian dari kita sangat bermakna. Buat korang yang sudah berumur 21 tahun yang masih belum mendaftar cepat-cepat daftar borang pendaftaran pemilih. Pilihan raya boleh berlaku bila-bila masa sahaja dan masa itulah tanggungjawab kita sangat diperlukan. Undi tu pula mesti undi betul dan jangan main-main. Masa depan negara di tangan kita juga. Kita sebagai rakyat mencorakkan 'hidup' negara nanti.

Lepas daftar borang tu aku tak sabar-sabar nak merasai pengalaman 'demam' pilihan raya sebagai pengundi nanti. Ayah aku tanya nanti kalau pilihan raya aku nak pangkah apa? Aku dah tersengih. Aku kata nak pangkah parti ubi kayu bakar. Aku ketawa. Ayah pun ketawa. Sebenarnya, soalan ayah tu adalah soalan aku masa sekolah rendah. Aku selalu tanya macam tu bila pilihan raya berlaku mesti ayah kata nak pangkah parti ubi kayu bakar. Jadi, aku pun kenakan baliklah kat ayah,haha. Undi itu rahsia! Babai :-)

Post a Comment