25 June 2011

BERMAIN MATA DENGAN JAAFAR ONN

Pukul enam pagi adik bising-bising kejutkan aku bangun dari tidur. Ikutkan hati tak mahu bangun. Nak tidur lagi. Mana tahu sempat bermimpikan putera raja idaman?Kihkih. Aku bangun jugak dengan malas. Jalan pun mamai sebab mata aku ni dah la sepet lepas tu mata aku tak celik sangat pun. Nasib baik tak langgar dinding,hoho. Masa mandi pulak tak sanggup lama-lama. Menggeletar dan menggigil aku dibuatnya. Dah lama aku tak mandi pagi seawal ini. Dulu masa sekolah boleh la, rindu kenangan jadi budak sekolah dulu-dulu. Siap mandi dan bersiap segala bagai aku tengok jam dah pukul 7 pagi. Aku hantar adik ke sekolah dulu lepas tu baru aku hantar ayah pergi pejabat. Sebelum hantar ayah, kami sarapan di kedai makan bertentangan dengan pejabat ayah. Lepas hantar ayah barulah aku gerak nak pergi sekolah.

Aik, buat apa pulak pergi sekolah. Haa, aku kena jadi 'mak bapak' adik aku hari ini sebab ada majlis Kembara Riang Ria Pemakanan Di Sekolah Rendah Peringkat Negeri Terengganu di Sekolah Kebangsaan Pusat Jerteh (SKPJ). Aku tengok jam dah pukul 8.11 pagi. Aku parking sedikit jauh dari kawasan sekolah dan berjalan kaki. Alah tak sampai 5 minit pun jalan kakinya. Aku masuk kawasan sekolah mak bapak dah ramai, segan aku pulak di buatnya. Okey, aku nak bercerita sambil cuci mata korang dengan beberapa gambar yang aku snap. Jom, cuci mata sambil berpot pet..


Wah, bergaya sakan mak-mak datang sekolah. Gaya mak-mak mengancam mengalahkan cikgu pulak. Aku rasa maybe aku boleh tertukar mak-mak dengan cikgu. Jauh benar beza mak-mak dulu dengan sekarang. Mak-mak dulu datang sekolah pakai biasa-biasa saja, kurang make up. Mak-mak sekarang datang sekolah bergaya sakan, make up, tudung selit sana sini. Aku yang muda mudi ni pun kalah dengan mak-mak,kihkih. Meletup mak-mak bergaya,hebatnya!



Masa menunggu pendaftaran aku sempat snap gambar budak-budak ribena. Buat barisan nak buat senaman aerobik sebelum bersukan. Lepas tu barulah aku pergi ke dewan A untuk majlis sekolah hari ini.


Bersemangat betul budak-budak ribena buat senaman aerobik. Aku pun suka benda macam ni nak-nak pula kasi lagu yang mantap dan best. Memang syok jugak. Teringat pulak senaman aerobik masa minggu orientasi ASWARA buat senaman 1Malaysia. Best. Paling penting aksi jurulatih yang comel sambil kata 'lompat-lompat kecut perut'. Sampai sekarang aku ingat ayat senaman ni,hoho. Aku yang tengok pun rasa nak join jugak la..Kihkih.


Nampak tak budak ribena pakai tudung putih? Itulah adik aku. Darjah enam tapi gaya macam budak ribena darjah 1 sebab pendek. Haha! Aku tengah snap gambar nampak adik aku lambai-lambai kat aku. Tersengih je suka sebab aku datang sekolah dia. Huhu..


Inilah suasana pagi majlis sebelum majlis dimulakan. Ya, mak-mak menguasai dewan ni dan bapak-bapak terpaksa duduk di luar bawah 'khemah kanopi' sebab tak muat. Jam dah pukul 8 lebih. 


Siapa perempuan sebelah aku ni? Inilah kenalan baru aku masa tengah daftar tadi. Aku duk sorang-sorang lepas tu terpandang dia. Dia pun tersenyum. Aku senyum. Nama dia Hajar. Muda lagi, umur 21 tahun dan study di USM. Peramah betul dia ni. Syukur, aku diketemukan kenalan yang peramah dan boleh diajak berbual bersama. Ye la, sekeliling aku kebanyakan mak-mak. Masa tengah tunggu majlis yang lambat nak start ni kitaorang saling bertukar cerita tentang tempat study masing-masing. Sempat lagi kitaorang bergambar,hehe.


Dah masuk pukul 9.20 gaya gitu la tapi majlis tak jugak start-start lagi. Aduhaai, lambatnya majlis nak start dan pasti majlis berakhir pun dengan lambat jayanya nanti. Mujur ada Hajar boleh la berbual bersama walaupun aku mula nampak bantal dalam bilik aku,hehe.


Akhirnya, muncul juga pelakon dan juga chef Jaafar Onn kat majlis ni. Beliau dijemput sebagai chef  masakan seiring dengan tema majlis ni. Korang tengoklah tinggi gila sampai kepala tu hampir dengan kipas. Mak-mak pula yang tengah berbual sakan tiba-tiba teruja sambil bertepuk tangan bila Jaafar Onn muncul. Kelas kau! hehe. Mak-mak apa lagi terus bangun berdiri ambil gambar Jaafar Onn. Mak-mak kau dulu ada macam ni? Haha..


Jaafar Onn bijak berkomunikasi dengan audiens sambil tunggu masakan untuk dimasak. Kelakar dan meriah sangat. Mana taknya asyik-asyik buat lawak lepas tu kitaorang asyik bantai gelak je. Ada je Jaafar Onn 'tarik' mak-mak bercakap dengan dia lepas tu dia kasi mug, buku & cd. Aku mampu tengok je sebab tak berapa minat kena 'tarik' pergi depan, hehe. 

Habis je sesi masakan bersama Jaafar Onn aku tengok jam dah pukul 10.38. Hah, masa nilah aku dah mula kebosanan dengan suasana majlis ni. Mana taknya dah pukul 11.30 orang yang dinanti-nantikan tak muncul juga. Susah juga jadi penunggu untuk dif-dif terhormat ni ya? Agak-agaknya masa tengah menunggu dif-dif terhormat sempat kot aku lipat baju, masak nasi dan jemur pakaian. Korang faham tak lama gila menunggu sampaikan aku dan menguap banyak kali. Hajar pun dah sama dengan aku lepas tu kitaorang saling gelakkan diri masing-masing.  Pukul 11.45 kurang gitu la barulah majlis diteruskan. Membosankan! Kebosanan aku sedikit hilang apabila ada persembahan dikir barat dari pelajar sekolah tersebut. Lepas tu ada la dif-dif berhormat yang ditunggu-tunggu sejam lebih ni berucap atas pentas. Aku tengok jam dah nak masuk pukul 12 lebih. Bila dah syok sendiri bercakap atas pentas mula la melalut yang tak kena dengan tema majlis. Ada rungutan dari mak-mak dengan nurse sebab lama kot pot pet. Aku pun cuak dan agak mula menyampah. Mak-mak pun dah resah tengok jam sebab dah pukul 1. Faham-fahamlah mak sentiasa sibuk dengan rumah, urusan kerja, anak-anak dan apa-apa lagi. Habis dif-dif berhormat berucap persembahan terakhir dari pelajar perempuan sekolah darjah lima bercerita lepas tu sesi bagi cenderahati dan cabutan bertuah. Aku ingatkan dah habis dan tak lagi. Jaafar Onn still teruskan majlis dan aku rasa macam nak terbang balik rumah je. Penat dan bosan. Oh ya, lapar! Jaafar Onn pun tak ambil masa lama macam dif-dif berhormat cakap-cakap lepas tu ambil gambar.


Suka tengok Jaafar Onn bergambar. Sentiasa tersenyum dan peramah dengan budak-budak ribena. Okey, dah pukul 1.30 baru majlis tamat. Aku ajak adik balik rumah sebab penatnya tambah lagi cuaca yang membahang panas. Aku balik rumah rest kejap dan hampir nak tertidur. Pukul 3.00 petang pulak aku pergi ambil ayah kat pejabat. Aku bawak jugak kereta walaupun mengantuk sangat-sangat. Mujur ada adik temankan aku ambil ayah. Sampai di pejabat dan ayah pun masuk dalam kereta. Masa on the way nak balik rumah aku tak tahulah kenapa tiba-tiba aku rasa nak marah, tumbuk dan gusti orang. Tiba-tiba aje aku hon kereta yang nak masuk cabang di jalan aku tengah lalu. Maybe aku bawak kereta agak laju tak sabar-sabar nak balik rumah mahu berehat lepas tu kereta tu muncul mengejut. Agaknya itu aku marah-marah kot. Ayah aku pun terkejut. Aku jarang sangat-sangat hon orang ni tapi kali ni aku betul-betul hon sambil marah-marah. Ayah diam kejap, terkejut agaknya tapi tak marah pun. Sorrylah ayah, hehe. Aku bagitahu ayah yang aku penat, mengantuk dan lapar sangat. Seharian di sekolah yang agak merugikan masa aku. Menunggu lama,huh!

Sampai kat rumah aku campak tubuh kat katil. Aku tak kisah jam dah pukul 4 petang sebab aku mengantuk. Sebenarnya malam tu aku tidur pukul 3 lebih dan mestilah mengantuk tak cukup tidur. Aku kunci pintu bilik tidur tak nak diganggu sebab kalau orang ganggu aku tidur haru rumah aku mengamuk nanti. Sedar-sedar aku bunyi telefon ada panggilan dari kawan aku. Sempat lagi aku tengok jam. Masya Allah, dah pukul 8.34 malam! Lamanya aku tidur! Nasib baik aku tengah 'berbulan' jadi tak la kelam-kabut. Aku baru perasan kenapa aku marah-marah, penat, lapar dan emosi berubah rupa-rupanya tengah 'berbulan'. Biasalah perempuankan.. Lupa pulak,hoho.

Edd Luigi telefon aku. Dia khabarkan berita duka. Ayah mertua kakaknya, seorang juruterbang tengah buat pertunjukan akrobatik meninggal dunia sebab pesawat tiba-tiba buat hal di Indonesia. Kasihannya bila arwah tak sempat nak tengok dan sentuh bakal cucu perempuan yang dikandungkan oleh kakak Edd Luigi. Keluarga sebelah abang ipar Edd Luigi dah lama nak cucu perempuan sebab semuanya cucu lelaki saja. Sedih betul bila kakak Edd Luigi menangis dan pengsan bila dapat tahu berita buruk ni. Apa-apa pun aku ucapkan salam takziah. Al-Fatihah.

Tentu korang nak tahu berita tentang juruterbang ni kan? 

*
*
*

JURUTERBANG MAUT DALAM PERTUNJUKKAN UDARA


JAKARTA: Seorang juruterbang Malaysia terbunuh apabila pesawat ringannya terjunam dan terhempas di tanah lapang dalam pertunjukan aerobatik di Minang Aerosport 2011, di Kompleks Perundam III Tunggul Hitam, Padang, Sumatera Barat, petang semalam.
Juruterbang itu dikenali Kolonel (B) Zakaria Salleh dari Kelab Penerbangan Subang, Selangor.

Kedutaan Besar Malaysia, di sini, mengesahkan laporan itu dan usaha sedang dilakukan untuk menguruskan penghantaran pulang jenazahnya ke Malaysia.

Konsul General Malaysia di Medan, Norlin Othman berkata pesawat yang dipandu Zakaria ialah dari jenis Cristian Eagle dengan nombor pendaftaran N21H dan kejadian berlaku pada kira-kira jam 5.24 petang waktu tempatan.



Difahamkan, bahawa sejumlah lapan pesawat dari Malaysia termasuk pesawat berkenaan mengambil bahagian dalam pertunjukan udara itu.
Pesawat lain adalah daripada jenis C172, dua pesawat C150 dan satu pesawat PA28.

Menurut laporan media tempatan yang memetik seorang saksi, pesawat Eagle itu sedang melakukan aksi aerobatik apabila ia tiba-tiba jatuh menjunam ke tanah.

Pesawat itu juga dilaporkan mengeluarkan asap tebal sebelum menjunam ke tanah lapang di Jalan Galaksi.

Sejurus kemudian anggota polis dan Tentera Nasional Indonesia Angkatan Udara (TNI AU) mengeluarkan mangsa dan terus membawanya ke Hospital M Djamil, Padang.

Polis Padang berkata, Zakaria meninggal dunia di hospital.

Sementara itu di Kuala Lumpur, seorang rakan mangsa yang enggan dikenali berkata Allahyarham Zakaria merupakan bekas anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan kini bertugas sebagai juruterbang eksekutif syarikat penerbangan Berjaya Air.

“Allahyarham berasal dari bandar Country Homes, Rawang, dan menyertai Berjaya Air sejak empat tahun lepas dan semasa bertugas dengan TUDM, Allahyarham adalah kapten pasukan aerobatik,” katanya.

Zakaria adalah juga kapten Kelab Penerbangan Diraja Selangor dan juga Ketua Jurulatih Penerbangan kelab itu.

Difahamkan, isterinya yang hanya dikenali sebagai Laila berada di Padang,
Sumatera sebaik mengetahui kemalangan maut suaminya.

AL-FATIHAH

Post a Comment