20 April 2011

KEHILANGAN JACOB

:: Kedudukan Jacob bila dah tak ada :-( ::

:: Aku letak balik sebab sedih :-( ::

Pukul empat lebih petang sebelum nak exam Wayang Kulit aku masih lagi tercongok di meja study… Tengah main laptop hati aku tergerak nak cuit-cuit anak angkat kesayanganku (kura-kura), Jacob… Aku alihkan sedikit kedudukan dan tengok Jacob dalam rumah dia… Aku rasa lain bila tengok kepala Jacob keluar semacam dan aku pun tak sedap hati… Aku buka ‘pintu’ rumah dia dan pegang dia… Aku terkedu dan diam sekejap… Jacob diam dan keras… Mata dia pun dah kuyu tak nak buka-buka tengok aku… Cengkerang dia pun dah lembik dan tak keras… Jacob… Jacob dah tak ada rupanya… Jacob dah mati… Aku tahan air mata aku dari menitisAku sedih sebab inilah kali kedua haiwan yang aku sayang dan selalu aku tengok dia setiap masa rupa-rupanya dah tak ada… Dulu, aku kehilangan kucing kesayanganku, Comel Sayang dan sekarang Jacob pulak tinggalkan aku… Aku usap kepala Jacob dan aku benar-benar sedih dengan kehilangan Jacob walaupun dia anak angkat aku aje…

~IMBAS KEMBALI~

Perkenalan pertama
  • Aku duduk sebilik dengan Jowani (mak kandung Jacob)… Aku tengok Jacob dalam rumah biru dia… Aku tegur Jacob sebab aku tak pernah ada koleksi kura-kura selain kucing aje… Jadi aku tertarik sangat-sangat dengan Jacob bila tengok dia terlalu comel.
  • Seminggu Jacob sempat duduk sebilik dengan aku sebab Jowani pindah bilik masa tu… Jadi, aku dan kawan-kawan yang jaga Jacob… Itulah kali pertama aku mandi, bagi makan dan cium-cium JacobJacob pula malu-malu dengan aku…

Terpisah seketika
  •  Aku dan Jacob terpisah sebab Jowani dah angkut rumah Jacob duduk di bilik lain sehinggalah cuti semester 1 bermula…

Kembali bertemu dan menyayangi
  •  Masuk semester 2 ni, Jowani duduk sebilik dengan aku… Aku tercari-cari Jacob dan rupa-rupanya Jowani tinggalkan Jacob di rumah sewanya sudah hampir seminggu! Oh my God! Aku terkejut sebab kasihan Jacob ditinggalkan agak lama nak-nak mesti Jacob lapar… Aku paksa Jowani balik rumah sewa dia cepat-cepat semata-mata bawa Jacob duduk di hostel.
  • Akhirnya, Jacob datang kembali bertemu dengan aku dan Jacob betul-betul lemah… Kasihan Jacob… Terlalu rindu dengan Jacob, aku mintak izin Jowani nak letak rumah Jacob di meja studyku dan Jowani bagi… Jacob pula malu-malu bila aku mula mengusik dia…  Aku janji hanya satu hari tapi sudah terlebih hari pula… Jowani pun dah tak kisah Jacob duduk di meja studyku setiap hari...
  • Mulai hari itu, Jacob setia duduk meja studyku… Bangun pagi, aku akan pastikan dia mandi (kalau sempat) dan wajib bagi dia makan sebelum aku pergi kelas… Dalam kelas, aku selalu ingat dan rindu kat Jacob… Kadang-kadang tak sabar nak balik hostel sebab nak tengok Jacob aje…  Lama-lama Jacob pun dah biasa dengan aku… Dia dah tak malu-malau… Dulu masa aku mandikan dia mesti kepala, tangan dan kaki dia masuk dalam cengkerang tapi sekarang tak… Dia pun dah biasa… Kalau aku mandi dan cium-cium dia dah okey dan tak lagi main sembunyi kepala dia, huhu

Akhirnya, terpisah jua
  • Tidak sangka hari ini (Ahad – 17 April 2011) Jacob tinggalkan aku buat selama-lamanya… Sedihnya… Patutlah dua hari sebelum dia dah nak pergi aku mandikan dia… Dia lemah semacam aje dan bagi makan pun dah tak lalu… Patutlah...
  • Jacob, lepas ni tak ada siapa lagi nak tengok dan temankan aku buat assignment sampai pukul 3, 4 pagi…  Dulu kalau Jacob ada, aku tak sunyiBila aku bosan dan stress buat assignment hanya Jacob tempat aku hilangkan tekanan… Kadang-kadang aku tak perasan Jacob tengok aku buat assignment… Jacob, rindu kenangan itu… Sedihnya…

p/s : Thanks Jowani sebab izinkan aku menjaga dan berkasih sayang dengan Jacob yer… Semoga kau tabah Jowani…

:: Jacob tengah syok tidur ::

:: Favourite Jacob tidur atas batu ::

:: Sekarang tinggal kenangan... Bye, Jacob ::

Post a Comment