10 March 2011

PENGALAMAN ‘KITAR SEMULA’

LESEN B2 & D


Aku dan Sis Tih datang ke JPJ hari ini (7/03/2011) untuk membuat lesen kereta dan motor yang baru memandangkan beg duit aku hilang punya pasal, huhu. Mujur orang tak ramai sangat kalau tak menunggu lama jugaklah aku jawabnya. No giiliran ketika itu 129 dan no giliranku 133 bermakna cepatlah sikit urusan aku di JPJ, hehe. Giliran aku di kaunter 1 dan seorang pegawai wanita bertugas dengan wajah berseri tersenyum kepadaku. Aku juga tersenyum.

"Nak buat apa dik?"
"Saya nak buat lesen yang baru sebab hilang..."
"Salinan lesen tu kena bayar RM 20.00. Kalau adik nak sambung terus lesen ni kena bayar RM 30.00. Nak sambung ke terus dik?"
"Tak apalah kak. Saya nak buat salinan dululah…"
"Nak mykad yang sementara?"
"Sementara? Erkk, kejap ye kak… Saya terlupa nak bawak sekali.. Ada ya pergi ambil jap, hehe…"

Aku pun pergi ambil mykad sementara tu dan masuk balik ke JPJ yang berhawa dingin tu, hehe. Aku menunggu sekejap kerana ada orang lain di kaunter 1 tu. Selepas tiada orang di kaunter 1 aku terus bangun mendapatkan pegawai wanita tu. Aku menghulurkan mykad sementaraku kepadanya.

"Ada bawak gambar?"
"Ada..."

Aku bagi gambarku kepada wanita itu dan aku tengok pegawai wanita itu menggunting tanpa sebarang garisan pembaris pun. Gunting punya gunting gambar aku dari besar menjadi kecil barulah sekeping kertas warna pink keluar dari printer tu. Pegawai wanita itu pun ‘sarungkan’ kertas dan gambarku menjadi satu dengan erti laminated, hehe…

"Adik belajar kat mana?"
"ASWARA, KL..."
"ASWARA? Kat mana tu dik?"
"ASK…"
"Ohh, ASK..."
"Dah tukar nama baru kak memang orang tak tahu sangat, hehe…"
"Itulah, sebut ASK baru akak tahu… Duit RM20.00 dik… Macam mana boleh hilang lesen ni?"
"Hilang kat tempat kampus kak…"
"Yeke, dah hilang nak buat macam mana.. Okey, dah siap…"
"Terima kasih kak..."

Aku pun keluar dari JPJ mendapatkan Sis Tih tengah sibuk pot pet di telefon bimbitnya. Sempat aku membelek lesen baruku dan erkkkk… Hancur juga lesenku sebab gambarku yang digunting oleh pegawai wanita itu tak berseri pun… Habis senget sana sini dan aku terasa gambarku digunting oleh budak tadika, haha… Tak mengapalah gambarku senget asalkan aku dah ada lesen. Iyalah, sejak tak ada lesen ni ketagih aku dibuatnya nak pandu kereta proton hitam. So, dah dapat lesen B2 & D ni dapat juga aku lepas ketagih aku bawak kereta. Yahuuuu, tak sabarnya nak belai manja kereta proton hitam kesayanganku…
Post a Comment