09 March 2011

PENGALAMAN ‘KITAR SEMULA’

MYKAD


Pukul  2 lebih ( 27/2/2011) Aku bersama Sis Tih pergi ke Kampung Raja, Besut untuk ‘mengupdate’ mykad aku yang baru, huhu… Kami masuk ke bahagian Jabatan Pendaftaran Negara Daerah Besut.. Mujur juga orang tak ramai, so berpeluanglah aku untuk buat proses mykad secepat mungkin... Tiba giliran aku memberitahu kehilangan my kad aku dan pegawai lelaki yang bekerja ku panggilkan Cik mesra orangnya.. Bagus-bagus sebab walaupun hari sudah petang melayan pelbagai karenah orang namun dia masih bisa tersenyum mesra.. Pegawai itu menghulurkan borang untuk permohonan mykad hilang dan selesai menigisi borang terus sahaja aku memberinya kembali. Sewaktu borang ku ditelitinya sempat lagi dia berbual dengan aku..



Pegawai               :               Buat mykad baru ni kenapa?
Aku                        :               Mykad saya hilang, Cik. (Aku pun menghulurkan report polis kepadanya).
Pegawai               :               Ooh, hilang (Selepas membaca report polis). Nak kena buat mykad baru kena
bayar. Adik masih belajar lagi ke?
Aku                        :               Belajar lagi Pak Cik.
Pegawai               :               Belajar kat mana?
Aku                        :               ASWARA, Kuala Lumpur.
Pegawai               :               Kenapa tak buat di Kuala Lumpur aje?
Aku                        :               Memang nak buat di Kuala Lumpur tapi sebab ada hal lain.. Saya balik kampung
dan uruskan sekali mykad ni.. Berapa ya bayaran nak buat mykad ni, CIk?
Pegawai               :               Alang-alang dah balik kampung buat sekaligus teruskan.. Adik ada bawa tak kad
atau surat tawaran belajar?
Aku                        :               Surat tawaran belajar ada… Kad saya tertinggal dalam kereta, hehe..
Pegawai               :               Tak apa, ada surat tawaran belajar pun dah cukup.. Nak bukti adik masih belajar
lagi.. Bayaran buat mykad RM 60.00 sebab adik masih belajar lagi.. Kalau bekerja
dan tak belajar kena bayar RM110.00.. Sebab adik belajar jadi bayarannya
kurang sikit..
Aku                        :               (TERSENYUM – bayaran murah sikit, hehe) Baguslah kalau ada diskaun ya Cik,
hehe… Kalau mykad hilang kali pertama kena bayar RM110.00kan? Habis tu
kalau hilang kali kedua berapa Cik?
Pegawai               :               Hilang mykad kali pertama kena bayar RM110.00… Hilang mykad kali kedua
bergandalah harganya… Rm210.00
Aku                        :               Banyak jugak ya Cik… Kalau hilang mykad kali kedua tak ada diskaun ke Cik?
Maklumlah student lagi.. (Aku tersengih kambing)
Pegawai               :               Kalau belajar lagi adalah diskaunnya tapi tengok keadaan jugalah,
haha… Ingat lepas ni jaga elok-elok mykad ni.. Kalau hilang kena buat yang baru
lepas tu kena bayar pulak…
Aku                        :               Iyalah, Cik.. Saja tanya hargakan, hehe… Insya Allah… Lagipun mykad ni hilang
memang bukan rezeki sayakan…
Pegawai               :               Itulah, kalau tak nak bayar mahal-mahal simpan mykad elok-elok.. Dah siap dik..
Bayar RM60.00 ya… Lepas ni adik pergi kaunter hujung sekali letak borang ni..
Nanti dia panggil adik untuk ambil gambar..
Aku                        :               Terima kasih banyak-banyak ya Cik…

Aku bangun dari kerusi dan letak borang seperti yang disuruh oleh pegawai itu… Opps, aku terlupa pula nak tengok nama pegawai tu.. Bukan apa, aku selesa dan senang hati berkerjasama dengan pegawai macam dia.. Senyum dan memberi layanan mesra bila bertemu dengan pelanggan, bagus ya Cik.. Hampir pukul 3 juga barulah aku siap membuat proses ‘kitar semula’ mykad… Harap-harap mykad baru aku ni tak hilang macam hari tu lagi… Amin… 
Post a Comment