24 February 2011

KECEWA LAGI!





Akhirnya, dia buat pengakuan dengan kami semua... Huh, tak usah la nak menipu lama-lama... Pengakuan yang dia berikan itu pun belum pengakuan kebenaran... Masih ada penipuan dia lakukan, apa nak jadi? Tak baik tipu-tipu dengan kawan-kawan sendiri... Aku tahu dia tak jujur masa buat pengakuan... Dalam hati dia pasti dia tetap bertopeng dan topeng itulah buat dia ego... Setiap perkataan yang dia suarakan aku masih ingat lagi sebab dia tak jujur... Aku tahu dia sememangnya tak ikhlas dalam persahabatan... Mengapa? Aku pandang mata dia, aku tengok cara gerakan tubuh dia, aku perhatikan nada suara dia dan segala-galanya... Senang cerita aku suka perhatikan gaya seseorang bila nak bercakap dengan aku... Terus-terang aku benci penipu, pengkhianat, hipokrit dan langsung tak ada keikhlasan... Manusia jenis apakah dia ni? Tergamak menjatuhkan maruah kawan-kawan sendiri semata-mata manusia bertopeng lain... Aku tidak pasti bila dia akan berubah sebab dia sendiri tidak kenal siapa dia yang sebenarnya...

Malam itu dia nak minta maaf dengan aku tapi aku tolak... Bukan aku mahu meneruskan sengketa tapi aku nak mengajar dia erti hidup bersahabat... Sudah banyak benar dia lakukan keburukan terhadap aku dan kawan-kawan yang lain... Aku katakan kepada dia, aku tak akan maafkan dia dan takkan menerima dia selagi dia tak berubah menjadi manusia biasa... Aku mahu dia lepaskan topeng muka dia yang hipokrit... Aku kata lagi, walaupun aku tak dapat menerima dia sekarang tapi aku tetap akan layan dia macam biasa... Tapi, layanan itu tidaklah mesra, kasih dan sayang sangat sebab aku benar-benar terluka dan kecewa... Aku beritahu dia awal-awal lagi selepas pengakuan yang dia buat aku tak mahu dengar apa-apa tentang masalah hidup dia walaupun dia jatuh tersungkur sekalipun... Aku mahu dia tahu hubungan persahabatan harus ada keikhlasan, kejujuran dan kasih sayang... Aku tunggu perubahan dia jika dia mampu bangkit kembali dengan pintu hati yang terbuka... Ya, aku tunggu :-)
Post a Comment