28 January 2011

ADAKAH ANDA KEDEKUT ILMU?

Adakah kejam aku bertanyakan korang 'ADAKAH ANDA KEDEKUT ILMU?' atau orang yang kedekut ilmu lebih kejam? Tersenyum sinis aku apabila terlayang kembali seorang insan sememangnya berhati mulia tetapi gagal memuliakan nawaitunya? Jahatkah aku menuduh dia begitu? Masakan tidak aku bisa berani bercelopar kepada dia bahawa dialah manusia layak menerima gelaran 'ADAKAH ANDA KEDEKUT ILMU?'. Terbayang lagi apabila aku melihat kesungguhan para teman teruja ingin belajar dengan pendidik yang mengajar kami namun keterujaan mereka lenyap termasuk aku. Kenapa? Mari aku senaraikan kenapa kami tidak mampu mengekalkan perkataan 'STUDY HARD' sewaktu berkuliah :

  1. Pengajaran dan pembelajarannya seperti kami masih di sekolah lagi.
  2. Sewaktu nota di slide showkan di layar putih besar tidak sempat kami menyalin notanya. Kenapa?
  3. Dia beritahu bahawa notanya tidak boleh dicopy dengan mudah. Kenapa?
  4. Soalan ke-2 & ke-3 terjawab apabila salah satu antara temanku meminta untuk salinan notanya tetapi dia tidak mengizinkan. Katanya "Kamu tidak boleh menyalin nota saya. Nanti kamu pula menjadi pensyarah dan bukannya saya."
  5. Soalan ke-4 terjawab apabila dia sememangnya layak dan lulus serta-merta dengan menerima gelaran 'ADAKAH ANDA KEDEKUT ILMU?'.
  6. Sekarang korang tahu jawapannya kenapa note di slide show dilajukan seperti tengah merempit di jalan raya KL! 
Post a Comment